Historie

Historie

In 1900 richtte Geert Spanjer een eigen zaak op. Rijwielhandel, motoren, naaimachines, aanleg van licht en krachtinstallaties. Tevens werden er platte wagens gemaakt voor de boeren voor het stro en hooi. De fietsen die werden verkocht waren echte ‘’Spanjer’’ fietsen. De mensen die de fiets niet in een keer kon betalen mochten het op afbetaling doen. Ze moesten dan 1 gulden per week betalen. Later onstond er ook nog een taxibedrijf, met 4 a 5 taxichauffers. Toen heeft de zoon van Geert Spanjer, Andele Spanjer de zaak overgenomen met zijn broer en zo ontstond er; de gebr. Spanjer. Ze gingen door met de zaak en later kwamen daar de eerste auto’s bij. Toen kwam er ook een Shell-pomp. Dat was de eerste in de gemeente.

Later toen Andele zijn broer kwam te overlijden is Andele alleen verder gegaan met de zaak. Ín 1958 is het pand totaal verwoest door een enorme brand. Maar is later weer helemaal opgebouwd. Toen kwam de zoon van Andele erbij; Geert Spanjer. Geert wou meer in de auto’s en besloot in 1977 dealer te worden van het merk Mazda.

In 1988 kwam zoon Alex in loondienst op de zaak, en na een jaar of 4 is er besloten er een VOF van te maken. Dat was in 1992. Toen is er besloten te stoppen met het dealerschap van Mazda. Dit i.v.m. vele verplichtingen van de importeur (voorraad auto’s, onderdelen) en daar was het bedrijf te klein voor. Er is toen besloten om er een universeel (BOVAG) bedrijf van te maken.